Eastcoast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Annelies Dellink - WaarBenJij.nu Eastcoast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Annelies Dellink - WaarBenJij.nu

Eastcoast

Blijf op de hoogte en volg Annelies

08 Januari 2014 | Australië, Sydney

Het heeft een tijdje mogen duren, maar hier is dan eindelijk mijn eerste reisverslag! Ik bleef het uitstellen omdat ik veel te druk was met beleven, dus bij deze gooi ik de hele Eastcoasttravel maar op een hoop met als voorafje de hectische maar bijzondere dagen in Bangkok! Neem maar even de tijd, want als ik eenmaal begonnen ben met typen houd ik ook niet meer op.

Bangkok
De cultuurshock begon al toen we na een lange vlucht onze tassen in een taxi hadden gegooid en met een rotvaart door het drukke verkeer naar ons hostel werden gebracht. We hadden gelukkig een rustig hostel, maar de stad zelf was een grote chaos van mensen, verkeer en rotzooi. Toch hebben we daartussen de plekken van rust gevonden en hebben we indrukwekkende tempels bekeken met buddha's, goud en blote voetjes. Verder stond Hanneke een keer in de fik van de spicey noodles, hebben we een cheap ass voetmassage gehad en een te dure cocktail gehad in the Skybar van the Hangover 2. De laatste dag hebben we nog even vrienden gemaakt bij de ME die eigenlijk de prime minister moest beschermen tegen de opstanden! Op naar Sydney!
In Sydney eerst maar onze jetlag eruit geslapen: 16 uur plat! Toen het vervolg van onze reis gepland, wat hoogtepuntjes bekeken zoals The Opera House, The Botanic Gardens en een wandeling over The Harbour Bridge. Ook hebben we hier de ultieme backpackersdrank leren drinken: Gooon! Goedkope wijn in zakken van 4 Liter. Daarna ging het avontuur eindelijk beginnen en zijn we op het vliegtuig naar het noorden gestapt!
In Cairns aangekomen was het ineens tropisch warm, en de volgende dag zijn we meteen op de boot gegaan om het anker uit te gooien bij het Great Barrier Reef! Na onze eerste duik vonden we het zo gaaf dat we nog maar een keer zijn afgedaald naar Nemo, de zeekomkommers, het kleurrijke koraal, de mooie visjes en de schelpen van een meter lengte! Verder hebben we nog een tour gedaan naar de Tablelands waar we met een groep bij watervallen en vulkanische meren hebben gezwommen, en kwamen we toevallig Silke tegen! Na deze vette belevenissen gingen we in de grote Eastcoast afdalende Greyhoundbus naar:
Airlie Beach!
Na een lange busreis gingen we aan boord van de zeilboot die ons drie dagen rond de Whitsunday Islands ging zeilen. Op het begin leek het niet zo’n leuke groep maar na de eerste avond met 14 mensen op het dek bleek het een groot feest! Niet meer op eerste indrukken vertrouwen dus, goede tip voor de rest van onze reis! Het was echt een super mooi gebied, vooral het uberwitte strand van Whitehaven Beach. Verder nog grote roggen en een zandhaai gezien, naast zeeschildpadden gezwommen en zeearenden vanaf de boot gevoerd. Weer een geweldige ervaring erbij! Ondertussen waren we vrienden geworden met de deckhand die opzoek was naar nieuwe huisgenoten, dus aan land gekomen de volgende dag hadden we onze spullen gepakt en zijn we verhuisd naar een groot huis met zwembad. Ons doel: werken in paradise! Helaas na anderhalve week nog geen leuk baantje gevonden omdat alle restaurants en bars weten dat backpackers zomaar een nieuw plan kunnen bedenken en vertrekken. Hoewel we in ons tijdelijke onderkomen goed verwent werden met bacon&eggs, Jack Daniels en tripjes naar de waterval, wilden we toch onze tijd in Oz niet verspillen. Dus op naar nieuw avontuur! ( Hier moet ik eerlijk aan toevoegen dat de blond krullende deckhand eigenlijk wel wilde dat ik de rest van zijn leven bij hem bleef en me over probeerde te halen met paarden en zeilboten... des te meer reden om het hazepad te kiezen! (wees maar trots op me mam))
Volgende stop was Agnes Waters, een klein dorpje met een mooie omgeving die we verkent hebben op de motor! Leren jas aan, helm met vlammen, plaktattoos en scheuren maar! Dat was heel cool vooral omdat de kangaroos naast de weg met ons mee jumpte. De volgende dag nog mijn eerste surfles gehad, maar de golven waren vrij hoog voor iemand met zero ervaring dus hier meer tijd onder water dan op de plank doorgebracht. Next stop Hervey Bay!
Vanaf Hervey vertrok onze reis naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld! Na de groep te hebben ontmoet en de auto te hebben volgeladen met eten en goon gingen we met onze stoere 4WheelDrive op weg naar de ferry. Helaas bleek onze badass car niet heel badass omdat we hij er na twee straten al helemaal mee ophield! Gelukkig kregen we snel en vervangende terreinwagen en konden we naar het eiland waar het strand de snelweg is en je op de binnenwegen elk moment vast kan komen te zitten in het mulle zand. Om dat te voorkomen was het gewoon heel hard gassen! Onderweg hebben we in meren gezwommen, in de champagne pools gechilld, een haai gezien vanaf Indian Heads, een groot scheepswrak gezien en gekampeerd in de meest oncomfortabele tent ever! Gelukkig slaap je na wat goon zelfs op beton ;). Het mooiste aan het eiland waren de dingo’s, de wilde honden die ’s nachts in packs rond het kamp renden en alles probeerde te stelen wat buiten de auto lag. Ook als je in het donker moest plassen moest je een ‘dingostick’ meenemen om je te beschermen mochten ze je bespringen tijdens je strandpee. Ook mocht je niet de zee in op het eiland tenzij je een ledemaat kwijt wilde. Terug op het vaste land was het tijd voor mijn Birthday! Ondanks het weinige slapen op het eiland is dit goed gevierd!
In Noosa hebben we mijn verjaardag nog eens gevierd, zijn we naar de Noosa Heads rotspunt gehiked vanaf waar we groepen dolfijnen zagen dollen en zijn we met een kayak de zee op geweest om ze van dichtbij te bekijken. Toen helaas alleen een verdwaalde schildpad gespot. Toen door naar de volgende stad Brisbane!
Iedereen zei dat er in Brissy niks te doen was, maar we hebben toch een gezellig dagje in de Koala Sanctuary gehad! Daarna door naar ons kerstverblijf:
Surfers Paradise
Het eerste wat ons hier opviel was het gebrek aan surfers op het strand. Toch waren er wel enorme golven die je bikini deden wegwashen… Flash! We hadden mazzel dat er een kok in ons hostel verbleef dus met kerstavond hebben we gezellig met een groep zitten smullen van een canadian turkey dinner! De dag erna gewoon weer heerlijk een roast in de oven gegooid met twee Nederlandse gasten die we overal tegenkomen.
Byron Bay is een echte happy hippie town. We hadden hier helaas niet veel tijd omdat we door moesten naar het surfkamp! Onze buspas eindigde hier, maar gelukkig kwamen we lui uit ons vorige hostel tegen, zodat we mooi mee konden rijden naar het langverwachte surfkamp!
Spot X/ Arrawarra
Op zoek naar onze Mojo! 6 dagen, 5 surflessen, leuke mensen, lekker eten, lekker weer, en de leukste oud en nieuw ever met een Nieuwjaarsduik onder de milkyway om 1:00 en ’s ochtends gewoon weer om 9:00 op de plank voor surfles! Bikkels zijn we toch, hadden wij even mazzel dat de golven die dag niet zo hoog kwamen;). Na deze toffe tijd waar we aardig hebben leren golfrijden was het tijd voor de volgende uitdaging: Liften naar Sydney! (Sorry pa en ma ik weet dat jullie dit waarschijnlijk niet grappig vinden krijg geen hart aanval want ik leef nog in ozzie kan dit) dus met een lege pizzadoos een bordje gemaakt en binnen de kortste keren opgepikt door mensen met allemaal bijzondere verhalen. In een dag 7 uur in de auto gezeten en in Newcastle aangekomen waar een bekende woonde met een appartement, om de volgende dag het laatste stukje met de trein naar het centrum van Sydney te gaan.
Dit verhaal heb ik dus geschreven op weg naar het begintpunt van onze nu al super indrukwekkende reis.l Toch ben ik blij dat er nu een periode is afgesloten die wel heel erg mooi was, maar ook heel toeristisch. Vrijwel elke backpacker deed exact dezelfde route en tours, waardoor je in hostels vaak bekenden tegenkwam. Hoe vrij je ook bent als backpacker, toch leek het alsof we ons in een kudde verplaatsten. Het wordt tijd dat we het echte Australië gaan ontdekken het echte werk zonder japanners met grote camera’s. Nog meer van de gastvrijheid en kennis van locals mogen genieten waar we al een klein voorproefje van hebben gehad. Zelf de natuurgebieden verkennen zonder georganiseerde tours waar je je scheel aan betaald. Geen hostelhoppen en greyhoundbus meer, maar kamperen met onze eigen campervan. Meer Aboriginalcultuur zien, meer wilde slangen en krokodillen, meer kangarooburgers op de barbie (bbq) en meer outback. Er zit een veelbelovende roadtrip door Nieuw Zeeland aan te komen, maar eerst moeten we de kas spekken en ergens farmwork gaan doen. Mijn droom is nog altijd om te paard, met een cowboyhoed en blokjesblouse achter een kudde van 500 koeien door niemandsland te trekken en daar mijn geld mee te verdienen, maar dat kan later altijd nog. Waarschijnlijk sta ik volgende week gewoon keihard druiven te plukken of bloemetjes te bevruchten voor een maand. Het is in ieder geval wel snel geld en ik heb genoeg mooie herinneringen om op te teren! Verder ben ik bruin, gelukkig, fit, wijzer, armer, vriendschaprijker en optimistisch en is deze reis de beste keuze ooit geweest! Iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar, haal eruit wat erin zit!

Lieeeeeefs en groetjes from The Land Down Under xxxx

• 08 Januari 2014 - 07:53

Hannie:

Top lies!!! Heerlijk om te lezen! Enjoy en haal alles eruit wat er in zit , maar daar zijn jullie al goed mee bezig volgens mij!
    Hele dikke kus Han

• 08 Januari 2014 - 21:33

Gerty:

Geweldig je avonturen te lezen Annelies !! Nog heel veel plezier ! Groetjes Gerty

• 08 Januari 2014 - 22:35

Claartje:

Dag Annelies, erg leuk je verhaal en belevenissen te lezen. Je hebt echt de gave om te genieten en eruit te halen wat er in zit. Ik wens je nog een fantastische tijd toe. Groeten, Claartje Groefsema

• 09 Januari 2014 - 16:08

Nynke:

Wauwie de pauwie. Echt fantastisch wat je allemaal hebt gezien en ervaren. Je zegt dat je armer bent geworden, maar ik denk dat je rijker bent geworden :-)! Klinkt alsof je een reis naar Australië aanraadt! Geniet met volle teugen! Liefs van Nynke

• 09 Januari 2014 - 19:57

Bep Dellink:

Dag Lieve, kleine, grote kleindochter van me, geweldig om te lezen hoe je het maakt, geniet er lekker van ik denk veel aan je en hoop je weer gezond in mijn armen te sluiten. Zit je zonder laat het me weten opa zou niet willen dat je honger moet lijden!!!! XXXXXXXX oma